Virtuel Virkelighed i Traume-Hjerte-Lunge-Redning: En Kontrolleret Studie
I en ny undersøgelse offentliggjort i PLoS One undersøges effektiviteten af virtual reality (VR) træning i forbindelse med traumatisk hjertestop i hospitaler. Studiet fokuserer på førsteårs medicinstuderende inden for anæstesiologi/intensiv medicin, traumatologi og akutmedicin og sammenligner effekten af VR-træning med traditionelle e-læringskurser [source_link].
Studiet er designet som en enkelt-center, prospektiv, randomiseret, kontrolleret undersøgelse. Deltagerne er førsteårs residenter, der vil blive opdelt i to interventionsgrupper: én gruppe vil modtage VR-træning, mens den anden gruppe vil følge traditionelle e-læringskurser. Begge grupper vil deltage i simulerede scenarier relateret til behandling af traumatisk hjertestop.
De primære endepunkter inkluderer tiden til en foruddefineret intervention for at behandle årsagen til det simulerede hjertestop. Sekundære endepunkter omfatter afvigelser fra protokollen, den kognitive belastning under de simulerede scenarier samt hvordan køn og personlighedstræk påvirker læringsudbyttet. Indholdet af både e-læring og VR-træning udvikles i samarbejde med eksperter fra forskellige medicinske specialer og sygepleje, med fokus på procedurer og retningslinjer for behandling af traumepatienter.
Dette er en AI-genereret oversættelse og opsummering. Læseren bør konsultere den originale kilde for validering og ikke træffe kliniske beslutninger udelukkende på baggrund af dette resumé.
#Akutmedicin #Anæstesiologi #Traumatologi
[wa_source_link]Pubmed [/wa_source_link]